elinengelin.blogg.se

Första delen (väldigt lång)

Sara hade ett önskemål om att jag skulle starta en blogg så jag har bestämt mig att jag ska göra det. Jag orkar inte göra någon fin framsida eller lägga ner tid på att den ska se bra ut utan jag tänker bara skriva. Jag lovar inte att det blir ofta eller mycket men någon gång ibland kanske, är det okej? 🙂

Nu börjar jag skriva om självaste resan:

Jag landade i Melbourne där jag mötte upp Ida, en svensk tjej från Norrköping som jag skrivit med på Facebook. Vi satte oss i en taxi och åkte till vårt hostel där vi mötte upp Mathilde en annan svensk tjej som jag träffat i Barcelona.
När vi kommer in i rummet så visar det sig Att en av sängarna var helt blöt (den Ida skulle sova i). Vår franska rumskompis berättade att det var han som blött ner den då han hade haft en tuff natt (man kan ju undra vad som hänt, notera att det var sängen under hans egna säng, alltså våningssängar). Mycket märkligt men fanns inte så mycket att göra så Ida och Mathilde fick dela säng den natten. Vi gick sen och mötte Stina, min kompis hemifrån och gick och käka Kinamat och drog sedan till en bar och drack drinkar, supermysigt.

När vi sedan kommer till hostelet för att sova möter vi fransmannen i korridoren utan tröja och vi frågar vart hans tröja är varpå han mumlar nått (jättekonstig kille). Vi vaknar sedan mitt i natten av att tre tjejer som inte bor i vårt rum kommer in och lägger sig och sover i den blöta sängen som egentligen var Idas. Det visar sig vara fransmannens kompisar. Vi sov alltså 11 pers i ett åtta bäddsrum som var superlitet = VARMT. Rummet hade förövrigt bara en liten fläkt och ingen AC…..

Dag två var vi ute och gick på stan och gjorde typiska turist saker. På kvällen åt vi kinamat igen och drog sedan till en jättenice bar med utsikt över hela Melbourne. Dit kom även Gustav, vår receptionist från hostelet som också var svensk. Vi hade en superrolig med massa drinkar och shots. Lite för många faktiskt, jag shotade tequila och det gör jag ENDAST när jag är för full att förstå att det inte är en bra idé. Ni som känner mig vet att jag fördruckit mig på det och inte kan dricka det längre. Ni vet när man haft en ”nära döden” upplevelse med en spritsort. Så är det för mig och tequila haha. (Nära döden är en överdrift mamma men man brukar säga så :))

Kvällen slutade på Mc Donalds (som alltid) och sedan tillbaka till hostelet där jag somna med alla kläder på från kvällen. Vi vaknade kl 16 dagen efter men det var det värt för vi hade jättekul.

Vi snabbspolar lite mellan dagarna nu för orkar inte berätta allt i minsta detalj.
Dag 4 tar vi 4 tjejer ett flyg till Darwin för att starta vår västkust resa. Vi hämtar ut bilen och börjar köra mot kakadu national park som ligger ca 2 bort från Darwin. Vi kom fram ganska sent så det började bli mörkt så vi skyndar oss att sätta upp tältet som sitter på taket på bilen och slänger bara i oss nått litet att äta och sedan var det bäcksvart. Vi var helt själva på en camping mitt ute i skogen och det var lite läskigt. Kort och gått så var det den sämsta natten i mitt liv. Det var så brutalt varmt att svetten bara rann, det blixtrade över hela himlen, mathilde fick migrän och Ida hade feber. Natten gick så himla långsamt och vi ville bara att den skulle vara över.

Dagen efter Åkte vi till ett vattenfall i parken. De varnade för krokodiler i parken och vi var svinrädda men tog oss tillslut fram till vattenfallet och hade det skönaste doppet i hela våra liv efter den hemska svettiga natten.
Det var nog tur att den första natten var så dålig för då visste vi att det inte kunde bli sämre.

De andra nätterna har gått bättre förutom att det varit jäkligt varmt och en natt vakna vi mitt i natten av att det verkligen spöregnar. När det började regna lite så drog jag bara sovsäcken över huvudet (vi har alla ”dörrar” öppna i tältet och har endast myggnät så det kan blåsa in lite luft) jag hör sedan att Mathilde skrika ”VI MÅSTE IN I BILEN” och jag drar då bort sovsäcken från huvudet och märker hur mycket det faktiskt regnar, jag va dyngsur på en sekund och vi alla får panik och springer ur tältet och in i bilen. Gud vad vi har skrattat åt det efteråt. Varför stängde vi inte bara ”dörrarna” till tältet? Men jaja det är kul nu i efterhand.

Vi har även varit Broome och sett jättefina stränder. Rekomenderar verkligen town beach som vi för övrigt bodde vid men inte hade märkt då vattnet var borta då vi kom på kvällen och sedan kommit fram igen när vi varit på en annan strand. Så när vi kommer dit kommer en kille fram o ba hej, det är ju ni som bor på samma camping som mig, jag såg er i morse så pekar han på campingen bredvid. Jag ba nää vi bor inte där. Han ba joo, den där så pekar han igen. Jag ba jaja och spelade med att vi bodde där, vilket det sedan visade sig att vi faktiskt gjorde då vi ser våra stolar stå där inne. Snacka om att vi inte hade någon som helst uppfattning hahah.

Sedan åkte vi vidare till karijini national park som ligger typ mitt ute i ingenstans. Där badade vi i vattenfall, vandrade och klättrade ish i berg för att komma till gömda vattenkällor. Superfint var det. Vi träffade även en svensk man där. Han kom ifrån kista och visste vilka mina kusiner var som också bor där. Världen är allt liten. Vi satt uppe två kvällar och lyssna på Christians historier (den svenska mannen) om hans olika resor i världen. Han hade sett en 10 meters lång död anaconda, träffat sin fru i Brasilien och mött en farlig vattenorm i havet i Malaysia när han var ute och simma själv. En väldigt cool man må jag säga. Men efter två dagar utan dusch och en massa bad och svettiga nätter kände vi att vi ville se nått nytt och därför drog vi till exmouth som vi är i just nu. Här har vi mest har chillat och badat. Imorgon ska vi hämta Cole på flygplatsen och fortsätta våran resa.